Polikistik Over Sendromu

Ankara Polikistik Over Sendromu

Kısaca PKOS olarak da bilinen polikistik over sendromu; kadın üreme sisteminde çok sayıda, küçük ve iyi huylu kistin oluşmasına bağlı ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Adet düzenlerinde bozulma başta olmak üzere, tüylenme, kilo artışı ve sivilcelenme gibi birçok yan etkisi vardır. Ayrıca tedavi edilmediğinde kısırlığa da neden olabilir. Ankara polikistik over sendromu, üreme çağındaki tüm kadınlarda görülebilir. Genellikle ergenlik döneminde ortaya çıkar. Doğru tedavi sayesinde hem rahim içerisindeki kistik yapılar hem de hastalığın yan etkileri kontrol altına alınabilir. Ancak tüm hastalıklarda olduğu gibi polikistik overde de teşhis süreci oldukça önemlidir.

Ankara polikistik over tedavisi hakkında tüm merak ettikleriniz için Op. Dr. Didem Kurban ile iletişime geçebilirsiniz.

Polikistik Over Sendromu Nedir?

Polikistik over sendromu Ankara; rahimde çok sayıda kistin oluşması yani rahmin kistik yapıda olması olarak tanımlayabileceğimiz bir rahatsızlıktır. Hem kadın hastalığı hem de endokrin hastalık sınıfında değerlendirilir. PKOS kistleri genellikle iyi huyludur. Bu nedenle kanser şüphesi yaratmaz. Ancak polikistik overın neden olduğu işlev sorunları ya da fizyolojik şikâyetler, kişinin yaşam kalitesini düşürür. Bazı hastalarda kısırlığa yol açabilir. Bu nedenle polikistik over hastalığının hafife alınmaması; erken dönemde teşhis ve tedavi edilmesi oldukça önemlidir.

Polikistik Over Sendromu Belirtileri Nelerdir?

Polikistik over sendromu uzun vadede birçok ciddi rahatsızlığa neden olabildiği gibi kişinin dış görünümünü ve ruhsal durumunu da etkileyen bir rahatsızlıktır. Rahimdeki kistler, hormonal dengenin bozulmasına neden olur. Dolayısıyla hormonlarla bağlantılı olan tüylenme, sivilcelenme, kilo artışı ve duygu durumu değişimleri gibi şikâyetler ortaya çıkabilir. Başlangıç evresinde pek belirti vermese de ilerleyen dönemlerde;

• Adet düzensizliği
    • Kilo artışı
    • Tüylenme
    • Normal olmayan ara kanamalar
    • Kısırlık
    • Yüz, sırt ve vücutta sivilcelenme
    • Sesin kalınlaşması
    • Göğüslerin büyüklüğünün değişmesi, göğüs hassasiyeti
    • Saç dökülmesi
    • Cilt lekelerine neden olabilir.

Adet düzensizliği, polikistik over sendromunun en yaygın belirtisidir. Özellikle 13 – 19 yaş aralığındaki kişilerde, adet başladıktan sonraki birkaç yıl içerisinde görülen adet düzensizlikleri PKOS habercisi olabilir.

Polikistik Over Sendromu Tedavi Edilmezse Ne Olur? Tehlikeli Midir?

Polikistik over sendromu, kadın sağlığını olumsuz etkileyen, ciddiye alınması gereken bir sorundur. Bazı kişilerde PKOS’a bağlı olarak adet kanamaları uzun süre kesilebilir. Adet kanamasının olmaması ise rahim duvarının kalınlaşmasına neden olabilir. PKOS uzun süre tedavi edilmediğinde;

• Kısırlık
    • Karaciğer yağlanması
    • Diyabet
    • Hipertansiyon
    • Metabolik rahatsızlıklar
    • Depresyon ve anksiyete bozukluklarına neden olabilir.

Polikistik Over Neden Olur?

Polikistik over, hem ergenlik döneminde hem de ilerleyen yaşlarda ortaya çıkabilir. Tetikleyicileri ise birçok farklı faktör olabilir. Özellikle genetik yapı, kistlerin oluşmasında oldukça etkilidir. Bununla birlikte aşırı kilolu ya da aşırı zayıf olmak, insülin direncinin yüksek olması ve bazı hormonal sorunlar da polikistik over sendromuna neden olabilir. Ankara polikistik over sendromu ve nedenleri hakkında daha fazla bilgi için muayenehanemizle iletişime geçebilirsiniz.

Polikistik Over Tanısı Nasıl Konur?

Polikistik over sendromunun başlıca belirtilerinden olan adet düzensizliği, tüylenme ve sivilceler; farklı rahatsızlıklara bağlı olarak da ortaya çıkabilir. Bu nedenle teşhis sürecinde kan, idrar ve görüntüleme yöntemlerinin bir arada değerlendirilmesi gerekebilir. Polikistik over, genellikle jinekolojik muayenede yapılan ultrason görüntülemeleri sayesinde fark edilir. Bununla birlikte FSH ve LH hormon düzeylerindeki değişimler de takip edilerek PKOS tanısı konulabilir. Polikistik over tedavisine başlamak için ise hastalığın hafif, orta ya da şiddetli olup olmadığının belirlenmesi gerekir.

Polikistik Over Nasıl Tedavi Edilir? Tedavi Edilebilir Mi?

Polikistik over tedavisinde multi-disipliner bir yaklaşım benimsenebilir. Özellikle kişinin tüylenme, sivilce kilo artışı gibi şikâyetleri yoğunsa hastalığın neden olduğu bu yan etkilerin de ortadan kaldırılması gerekir.

Polikistik over sendromu hafif – orta şiddette seyrediyorsa, medikal ilaçlar yardımıyla hormonların düzenlenmesi gerekebilir. Kanda normal değerlerin üzerinde bulunan androjen (erkeklik hormonu) PKOS’un önemli nedenlerinden biridir. İlaçlar yardımıyla hormonlar dengelenebilir ve östrojen salınımının artırılması sağlanabilir. Böylece kistlerin küçülmesi ve rahmin işlevini kazanması sağlanır.

Kilo, polikistik over sendromunda oldukça önemli bir faktördür. Bu nedenle aşırı kilolu ya da zayıf olan kişilerde ideal kilonun yakalanması önemlidir. Tedavi sürecinde diyetisyen desteği ile kilo alıp/vermek hem tedavinin seyrini hem de kişinin psikolojik durumunu olumlu etkiler.

Bununla birlikte tüylenme ve sivilce sorunlarının tedavisi için de destekleyici ilaçlar kullanılabilir. Çoğu zaman hormonların düzene girmesi, sivilce ve tüylenmenin kontrol altına alınması için doğum kontrol hapları tercih edilir. Ancak bu ilaçların mutlaka doktor kontrolünde kullanılması gerekmektedir.

Ankara Polikistik Over Sendromu Tedavisi

Polikistik over sendromu, günümüzde birçok kadında görülebilen, yaygın bir rahatsızlıktır. Hem yan etkileri hem de taşıdığı riskler nedeniyle kadın sağlığını olumsuz etkiler. İlerledikçe kişinin yaşam kalitesini ciddi şekilde düşürebilir. Özellikle polikistik over nedeniyle adeti düzensiz olan/adet kanaması olmayan kadınlarda rahim duvarı kalınlaşması ciddi bir risktir. Polikistik over sendromunun deneyimli, uzman bir doktor eşliğinde, zamanında tedavi edilmesi ise kadının sağlıklı bir yaşama sahip olabilmesi için şarttır.

Ankara polikistik over tedavisi hakkında daha fazla bilgi almak için Op. Dr. Didem Kurban ile iletişime geçebilir; randevu alabilirsiniz.