İnfertilite Nedenleri

İnfertilite (Kısırlık) Nedenleri

Halk arasında kısırlık olarak da bilinen infertilite, toplumda yaklaşık %10 – 20 oranında görülen bir rahatsızlıktır. Çiftlerin 1 yılı aşkın süre boyunca, korunmasız cinsel ilişkiye rağmen bebek sahibi olamaması durumudur. Nedeni ise hem erkekten hem de kadından ya da çiftlerin her ikisinden kaynaklanabilir. Bazı infertilite olgularında ise tüm araştırmalara rağmen altta yatan neden tespit edilemez. Tanı sürecinde, kısırlığa neden olabilecek birçok faktörün olduğunu bilmek oldukça önemlidir.

Yazımızın devamında, infertilite nedenleri hakkında daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Ankara kısırlık tedavisi için ise Op. Dr. Didem Kurban ile iletişime geçebilirsiniz.

İnfertilite (Kısırlık) Nedir?

İnfertilite; çiftlerin istemesine rağmen çocuk sahibi olamaması durumudur. Yaygın olarak kısırlık olarak bilinen bu rahatsızlık, toplumda sık rastlanan bir durumdur. Günümüzün modern olanakları sayesinde de birçok vakada tedavisi mümkündür. Tedavide başarı oranını en çok artıran faktör ise kısırlığın altında yatan nedenlerin tespit edilmesidir. Kısırlık; kadındaki miyomlardan, kistlerden ya da polikistik over gibi endokrin hastalıklardan kaynaklanabilir. Erkeklerde ise en sık rastlanan neden spermlerin kalitesi ile ilgili sorunlardır. Erkeklerde ve kadınlarda kısırlık görülme oranı ise birbirine yakındır. Bu nedenle tanı sürecinde çiftlerin ayrı ayrı muayene edilmesi, tüm tetkiklerin yapılmış olması önemlidir.

Kadınlarda Kısırlık Neden Olur?

• Tüplerin hasar görmesi, tıkanık olması
    • Adet döngüsünün düzensiz olması
    • İlerleyen yaş (Özellikle 35 yaş üzerinde kısırlık sık görülen bir durumdur.)
    • Yumurta rezervinin yetersiz olması
    • Fallop tüplerdeki yapışıklık
    • Geçirilmiş enfeksiyonlar ve operasyonlar
    • Endometriozis yani endometrium sıvısının rahim dışına taşması
    • Yumurtlama sorunları
    • Prolaktin seviyesinin yüksek olması
    • PCOS (Polikistik Over Sendromu)’a bağlı olarak androjen hormonunun yüksek olması
    • Erken menopoz
    • Miyom, kist ve polipler
    • Karın içindeki yapışıklıklar
    • Obezite ve diyabet
    • Karaciğer ve tiroid hastalıkları
    • Aşırı zayıflık
    • Üreme organlarında kanser
    • Sigara ve kafein tüketimi kadınlarda kısırlığa neden olabilir.

Erken Yumurtalık Yetmezliği (POF) Nedir?

Erken yumurtalık yetmezliği, kadınlarda sık görülen kısırlık nedenlerinden biridir. Özellikle sigara kullanan kadınlarda, kanser tedavisi görmüş kadınlarda, obez ve D vitamini eksikliği olanlarda sık görülür. 40 yaşından önce yumurtalıkların fonksiyonlarını kaybetmesi olarak tanımlanabilir. Eğer ultrasonlarda yumurtalık rezervlerinin tamamen bittiği gözlenmiyorsa, gecikmeden tüp bebek tedavisine başlamak gerekir. Erken yumurtalık yetmezliği belirtileri menopoza benzer belirtiler gösterse de farklı bir rahatsızlıktır. Sigarayı bırakmak, sağlıklı ve dengeli beslenmek, düzenli spor yapmak gibi alışkanlıklar sayesinde hastalığı geriletebilir.

Erkeklerde Kısırlık Nedenleri Nelerdir?

• Sperm sayısının ya da hareketlerinin az olması
    • Spermdeki yapısal sorunlar
    • Menide hiç sperm olmaması (azospermi)
    • Kanal tıkanıklığı
    • Spermlerin dışarı çıkamaması, mesaneye boşalması
    • Hormonal sorunlar
    • Ateşli çocukluk hastalıkları
    • Genetik yatkınlık
    • Testise giden damarların genişlemesi
    • Cinsel yolla bulaşan hastalıklar
    • Sertleşme ve boşalma sorunları
    • Şeker hastalığı ve enfeksiyonlar
    • Testosteron eksikliği
    • Alkol ve sigara kullanımı erkeklerde kısırlığa neden olabilir.

Azospermi Nedir?

Menide hiç sperm olmaması yani azospermi, erkeklerde kısırlığın önemli nedenlerinden biridir. Kanallardaki tıkanıklığa bağlı olan ve olmayan olmak üzere iki grupta incelenir. Eğer azospermi kanaldaki tıkanıklığa bağlı ise, cerrahi müdahale ile tedavi edilebilir. Cerrahiden sonra mikroenjeksiyon ile tüp bebek tedavisi tercih edilir. Ankara kısırlık tedavisi ve tüp bebek hakkında tüm merak ettikleriniz için muayenehanemizle iletişime geçebilir ve fiyatlarımızı öğrenebilirsiniz.

Kısırlık Nasıl Anlaşılır?

Gebelik, kadının ve erkeğin üreme sistemine, çevresel ve psikolojik koşullardan oldukça etkilenen bir süreçtir. Bu nedenle korunmasız cinsel ilişkinin ilk yılında gebelik olmaması normal kabul edilir. Ancak bu süre uzadıkça, kısırlık şüphesi doğar. Kadınlarda 35 yaş üzerinde gebelik de giderek zorlaşmaktadır. Bu nedenle 35 yaş üzeri kadınlarda 6 aydan sonra, zaman kaybetmeden doktora başvurulması tavsiye edilmektedir.

Kısırlığı teşhis etmek ise her zaman kolay olmayabilir. Bazı kısırlık olgularında altta yatan hiçbir neden bulunamaz. Bazı olgularda ise nedenler ilk jinekolojik muayenede anlaşılabilir. Ancak kesin teşhis için hem kadın hem de erkeğin ayrı ayrı değerlendirilmesi gerekir. Teşhis sürecinde kan ve idrar testleri, yumurtalıkların değerlendirilmesi, sperm analizi, ultrason gibi birçok tahlil yapılır. Eğer kadınlarda kısırlık nedenleri tam olarak anlaşılamazsa histeroskopi ve laparoskopi gibi yöntemlerden de yardım alınabilir. HSG (rahim filmi) çekilebilir.

Ankara Kısırlık Tanı ve Tedavisi

Kısırlık tanı ve tedavi süreci, her hasta için özel olarak planlanması gereken, oldukça dikkat ve özen isteyen bir süreçtir. Bu nedenle doktorun uzmanlığı, deneyimi ve modern tedavi yöntemleri konusundaki bilgisi oldukça önemlidir. Günümüzde, tüp bebek ve aşılama tedavileri ile birlikte uygulanan akupunktur tedavileri, birçok çiftin güvenli bir şekilde bebek sahibi olmasına yardımcı olmaktadır. Kısırlık tedavisinde izlenecek plan da Ankara kısırlık tedavisi fiyatlarında belirleyicidir.