Menopoz Tedavisi

Menopoz Tedavisi Ankara

Menopoz tedavisi Ankara; her kadının yaşayacağı, doğal bir süreçtir. Menopozu kısaca, rahmin doğurganlık özelliğini kaybetmesi olarak tanımlayabiliriz. Her kadının yapısı ve genetik kodları farklıdır. Bu nedenle her kadın farklı yaşlarda menopoza girebilir. Özellikle ailedeki kadınların menopoza girme yaşı, menopoz başlangıcı üzerinde oldukça belirleyicidir. Menopozun 45 yaşından erken başlaması ise “erken menopoz” olarak tanımlanır. Bu durumda menopoz, tedavi edilmesi gereken bir duruma dönüşebilir. Çünkü menopozla birlikte azalan östrojen üretimi, kadının erken yaşta kemik ve iskelet sağlığı ile ilgili sorunlar yaşamasına neden olabilir.

Yazımızın devamında Ankara menopoz tedavisi, erken menopoz ve menopoz belirtileri hakkında tüm merak ettiklerinizi bulabilirsiniz. Menopoz ve kadın hastalıkları hakkında tüm sorularınız için Op. Dr. Didem Kurban ile iletişime geçebilirsiniz.

Menopoz Nedir?

Menopoz; Yunanca mens (ay) ve pause (durmak/durdurmak) anlamına gelen kelimelerden türemiştir. Dünya Sağlık Örgütü, menopozu; “yumurtalıkların aktivitesini kaybetmesi ve adet döngüsünün kalıcı olarak kesilmesi” olarak açıklamaktadır.

Kadınlarda zamanla yumurtalıkların yumurta üretimi durmaya başlar. Bu nedenle östrojen üretimi de azalır. Bu süreç ortalama 45 – 55 yaşlarında gerçekleşir. Araştırmalara göre ülkemizde menopoz yaşı ise ortalama 46 – 48’dir.

Menopoz Öncesi Belirtiler Nelerdir?

Menopoz üç döneme ayrılabilir:

Premenopoz Dönem

Menopoz belirtilerinin görülmeye başladığı dönemdir. Adet kanamaları devam eder ancak yumurtalıklardaki folikül aktivitesi yavaşlar. Bu nedenle adetler düzensizleşmeye, kanamanın miktarı azalmaya başlar. Menopoz öncesi belirtiler:

• Adetin düzensizleşmesi
    • Yumurta rezervlerinin azalması
    • Ateş basması
    • Aşırı terleme
    • Ruh hâli değişimleri, depresyon
    • Sinirlilik
    • Odaklanmada zorluk
    • Cildin kızarması
    • Nabzın yükselmesi
    • Baş ağrısı ve baş dönmesi
    • Unutkanlık ve dikkatsizlik
    • Cinsel istekte azalma olarak sıralanabilir.

Bu şikâyetlerin hepsi, her kadında görülmeyebilir. Belirtilerin tümü ya da sadece birkaç tanesi yaşanabilir. Menopoz öncesi belirtiler, menopoz döneminde de devam edebilir. “Postmenopoz” olarak adlandırdığımız, menopoz sonrası dönemde ise giderek azalır.

Erken Menopoz Nedir?

Kadının 45 yaşından önce menopoza girmesi, “erken menopoz” olarak adlandırılır. Erken menopoz, hem genetik hem de çevresel faktörler nedeniyle olabilir. Menopoz döneminde azalan östrojen salınımı, vücuttaki birçok fonksiyonu da etkiler. Özellikle kemik erimesi, menopozdan sonra daha sık görülür. Bu nedenle östrojen salınımının erken azalması, olumsuz yan etkileri de beraberinde getirebilir. Bu nedenle erken menopozun tedavi edilmesi gerekir.

Bazı durumlarda ise rahim ve yumurtalıklardaki hastalıklar nedeniyle yumurtalıkların erken yaşta çıkarılması gerekebilir. Yumurtalıklar çıkarıldığında ise adet kesilir ve menopoz gerçekleşir. Bu işleme “cerrahi menopoz” denmektedir.

Erken Menopoz Nasıl Tedavi Edilir?

Menopoz, doğal bir süreç olsa da erken gerçekleştiğinde kadın sağlığını tehlikeye atabilir. Kalp – damar sistemi ve kemik erimesi riskini daha erken yaşlara çeker. Bu nedenle erken menopoza karşı önlem alınması önemlidir. Eğer 45 yaşından önce adet düzeni bozulmaya başladıysa, mutlaka kadın doğum uzmanına görünmek gerekir.

Erken menopoz tedavisinde, “hormon replasman tedavisi (HRT)” uygulanır. Hormon replasman tedavisi; düzenli olarak östrojen takviyesini ifade eder. Östrojen ve progesteron içeren ilaçlar sayesinde hormonlar dengelenir ve menopozun normal yaşlarda gerçekleşmesi sağlanır. Replasman tedavisinde kullanılan ilaçlar hem enjeksiyon hem de ilaçlarla vücuda verilebilir.

• Rahim ve meme kanseri olanlarda
    • Karaciğer hastalığı olanlarda
    • Pıhtı atma riski olanlarda
    • Şişmanlık, varis ve hipertansiyon hastası olanlarda
    • Aşırı sigara içenlerde ve kalp krizi öyküsü olanlarda hormon replasman tedavisi riskli olabilir.

Ankara menopoz tedavisi ve erken menopoz hakkında tüm merak ettikleriniz için muayenehanemizle iletişime geçebilirsiniz.

Bununla birlikte menopoz döneminden önce ve menopoz döneminde yapılan PRP uygulamaları sayesinde de atrofiye bağlı sorunlar minimuma indirilebilmektedir.

Menopoza Girmeyi Etkileyen Faktörler Nelerdir?

• Genetik faktörler
    • Genital faktörler
    • Psikolojik değişimler
    • Fiziki ve çevresel koşullar
    • Sigara kullanımı menopoza girmeyi etkileyen faktörlerdir.

Menopoz Sonrası Yaşanan Değişimler Nelerdir?

• Bazı kadınlarda, menopoz sonrası dönemde de premenopoz şikâyetleri devam edebilir.
    • Östrojenin azalmasına bağlı olarak genital organlarda küçülme görülebilir. Buna bağlı olarak kabızlık, ağrılı cinsel ilişki, rahim sarkması gibi sorunlar ortaya çıkabilir.
    • Östrojen azalmasına bağlı olarak cilt incelir ve kolajen miktarı azalır. Bu nedenle saç dökülmesi ve bazı cilt problemleri ortaya çıkabilir.
    • Kadınlarda kalp hastalıklarına yakalanma riski de menopozdan sonra artar. Bu nedenle damar sertliği riski de yükselir. Kolesterol daha yüksek olabilir ve tansiyon sorunları yaşanabilir.
    • Menopozdan sonra yaygın görülen rahatsızlıklardan biri de kemik erimesi yani osteoporoz’dur. Kemik erimesi, kemiklerdeki mineral yoğunluğunun azalması sonucu oluşan bir rahatsızlıktır. Kemiklerin güçsüzleşmesine ve çok daha kolay kırılmasına neden olduğu için risklidir.
    • Menopoz sonrası kilo artışı ve cinsel isteksizlik sık görülen yan etkilerdir.

Ankara Menopoz Tedavisi

Menopoz; doğal bir süreç olmasına rağmen kadında birçok fizyolojik değişimin yaşanmasına neden olur. Bu değişimlerin zamanında gerçekleşmesi, kişiyi rahatsız eden menopoz belirtilerinin kontrol altına alınması için düzenli kontrol önemlidir. Özellikle kalp rahatsızlığı ve kemik erimesi riski yüksek olan kişilerde, mutlaka düzenli taramaların yapılması, süreç hakkında bilgilendirme yapılması gerekir.

Ankara menopoz tedavisi ve kadın hastalıkları hakkında tüm merak ettikleriniz için Op. Dr. Didem Kurban ile iletişime geçebilirsiniz.